Gebruik deze tips wijselijk!

Iedereen herkent het: te laat komen. Of dreigen te laat te komen. Of op tijd komen in een ochtend vol tijdsdruk en stress waarbij je iedereen die ook maar iets tegen je zegt afblaft.

Ben jij ook geen ochtendmens en iemand waarvan mensen zeggen dat je kijkt als een zuurpruim als je net wakker bent? Ik ga je helpen! Lees snel verder. Door Lale Gul.

 

1. Most obvious: slaap vroeg!

Ja hoor, ook ik ga natuurlijk als eerst de allerbelangrijkste tip geven: vroeg slapen. Er is geen ontkomen aan. Je kan zoveel proberen als je wil, maar als je uren met je telefoon in de hand in je bed ligt, zal het helaas altijd moeilijk gaan om op tijd op te staan. Het zal je natuurlijk niet meteen lukken om nu op tijd naar bed te gaan, terwijl je lichaam gewend is pas heel laat te gaan slapen. Doe het daarom ook in stapjes. Ga vandaag een kwartier eerder slapen dan normaal. En volgende week een half uur eerder. Lukt het je niet? Niet getreurd: ik ga je ook tips geven hoe je je slaap kan stimuleren.

 

2. Doe (de avond ervoor) iets waardoor je slaap bevorderd wordt

Er zijn een aantal zaken die je slaap bevorderen. Zo moet je alle licht en geluid in de kamer vermijden. Sluit de gordijnen, doe de deur dicht en zet alle apparaten uit. Steek vervolgens een (geur)kaars op. Tip: neem er één met een sleepy geurtje, dus geen frisse citrus, maar bijvoorbeeld vanille-, lavendel- of rozengeur. Als je merkt dat je nog totaal geen slaap hebt, pak dan niet je telefoon! Doe iets wat bij jou je slaap wekt. Dat kan zijn dat je bijvoorbeeld gaat lezen: dat vermoeit de ogen enorm. Als je niet zo’n lezer bent, zet dan bijvoorbeeld de tv aan, als je die in je kamer hebt. Sommige mensen kunnen heel goed slapen als de tv aan is. Wat ook van belang is: de temperatuur van je kamer. Als je het een beetje koud hebt slaap je beter dan in de warmte. Denk aan die zomernachten die je niet doorkomt door de hitte. Dus ga niet slapen met de verwarming aan! Zet de verwarming ruim van te voren uit, al uren voordat je gaat slapen. Sterker nog: vermijd de verwarming in je slaapkamer de hele dag. Kies voor een dikke trui of vest in plaats van de cv. En dan de laatste tip: vermoeidheid. Als je lichaam moe is, slaap je als een roosje. Doe daarom iets dat jou zal vermoeien. Bijvoorbeeld sportoefeningen. Dat is ook nog eens hartstikke gezond.

 

3. Wanneer je wakker bent: was je gezicht direct

Koud water is de beste vriend van de vroege vogel. Als je wakker bent moet je direct een bezoekje aan de badkamer brengen. Je kan het simpel houden: gewoon even wat water over je gezicht gooien. Je kan ook een snelle douche nemen, want dan ben je sowieso klaarwakker. Dat hoeft maar 5 minuten te duren.

 

4. Zet gelijk thee of koffie en loop gelijk je slaapkamer uit

Het belangrijkste wanneer je voor het eerst je ogen opent in de ochtend is: vluchten. Vluchten uit je slaapkamer. Direct. Anders zal je toch weer in de verleiding komen om nog even (‘nog even’) door te slapen in je oh zo warme en zachte bedje. Je moet je bed gewoon niet meer zien zodra je wakker bent. Loop gelijk door naar de keuken en zet thee of koffie.

Breng je gedachten niet in verleiding om terug te gaan naar bed. Geen optie! Wanneer je een nachtuiltje bent, zal je mind alles proberen om je in dat warme bed te houden.

Wees sterker dan dat. Gebruik je gedachten als gereedschap om persoonlijk te groeien in plaats van een slaaf van je eigen gedachten te zijn. Oftewel: werk aan je discipline.

 

5. Doe je wekker ver van je bed

Als je wekker in een armlengte van je vandaan is, zul je hem gelijk uitzetten of snoozen. Dan vervalt dus eigenlijk de hele functie van een wekker. Een wekker is strontvervelend om aan te horen in de ochtend en is dan ook gemaakt om je dermate te irriteren dat je uit je bed komt. Als je hem uitzet, zal dat dus niet meer gebruiken. Zet hem daarom op een plek waar je niet bij kan vanaf je bed, zodat je toch echt op moet staan om het irritante geluid uit te zetten. En, ohja: zet hem natuurlijk wel op de luidste stand.

 

6. Bevorderen van het wakker worden

In de ochtend moet je juist alles van tip nummer 2 het tegenovergestelde doen. Dus alles vermijden wat jou slaap bevordert. Doe de lichten aan, zorg voor geluid door bijvoorbeeld de tv of radio hardop aan te zetten, zet de verwarming aan, spuit een fris luchtje op en neem wat kauwgom. Licht stimuleert de aanmaak van dopamine, waardoor je meer energie krijgt. Kunstmatig licht helpt niet; je hebt zonlicht nodig. Doe dus zo snel mogelijk de gordijnen open.

 

7. Zet je lunch de avond ervoor. En ook je boeken en kleren.

Door zoveel mogelijk al te doen in de avond ervoor, zul je een hoop tijd besparen. Kies alvast de kleding uit die je de volgende dag gaat aandoen, vooral als je weet dat je daar veel tijd aan kwijt bent. Zet alvast je eten in je tas voor morgen en zet ook alvast je boeken klaar. Ruim vooral ook je kamer en bureau regelmatig op, zodat je het overzicht houdt. Wees geen slons die nog last minute niet haar of zijn sleutels of ov kan vinden.

 

8. Slaapritme aanhouden, ook in de vakantie en het weekend!

Dus: op hetzelfde tijdstip slapen en op hetzelfde tijdstip opstaan! En als je later naar bed bent gegaan: dat kan gebeuren. Maar hou je wel aan het ochtendtijdstip, koste wat het kost. Niet uren uitslapen, want dan val je uit je ritme. Een ritme opbouwen duurt een tijdje, maar eruit vallen is zo gepiept. Begin dan maar weer opnieuw met je routine opbouwen.

 

9. Hou het een maand vol 

Het duurt ongeveer 30 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dwing jezelf dus om een maand lang vroeg op te staan, tot het de normaalste zaak van de wereld is. De eerste 10 dagen zijn het moeilijkst. Routine is makkelijk, en dat is wat je ’s ochtends nodig hebt.

Organiseer je eigen ochtendritueel en ontdek hoe de dingen makkelijker gaan als je ze op de automatische piloot doet.

 

10. Geef jezelf een beloning

Spreek met jezelf af dat je een beloning krijgt als het gelukt is om vroeg op te staan. Bijvoorbeeld een lekkere gezonde groene smoothie.

 

BONUSTIP: 11. Maak geen grote veranderingen

Sta je normaal om 10.00 uur op, maar wil je naar 06.00 uur?

Ga dan niet proberen op in een keer vier uur eerder op te staan. De kans is klein dat je dit volhoudt.Probeer in plaats daarvan elke dag een paar minuutjes vroeger op te staan en werk zo langzaam naar de 06.00 uur toe.

Leave a Comment