Een warme douche ontstresst je! Lees de Bijlesmaatschappij Blog om op de hoogte te blijven en goed te blijven presteren.

De perfecte balans tussen school of studie en je sociale leven en ontspanning begint met plannen. Download daarvoor nu ons gratis e-book ‘Plannen voor School en Leven’, waarin je stapsgewijs naar een logische en hanteerbare planning voor jezelf toewerkt.

Plannen is één ding – het daadwerkelijk uitvoeren een tweede. Zonder een succesvolle uitvoering van je planning zul je nooit resultaat boeken. Heb je moeite met al je taken op tijd uitvoeren? Pas dan een van de volgende truuks toe, zodat je altijd je planning afrondt!

  1. Japanse 5-minuten truc

De Japanners hebben wel vaker enorm vernuftige trucjes en leefwijzen. Een voorbeeld is het minimalisme dat ze in hun huis toepassen – dit zorgt voor een rustige en lege omgeving, en dat heeft zijn weerslag op lichaam en geest.

Een systeem van de Aziaten dat jou zeker kan helpen met het voltooien van jouw leuke en minder leuke taken is de 5-minuten regel; begin de taak ten minste 5 minuten uit te voeren, ook heb je totaal geen zin – hou het 5 minuten vol, wel met de volste aandacht en focus. Voordat je het weet worden die 5 minuutjes 15 minuten en vervolgens een vol uur. Je kan het stapsgewijs opbouwen zodat je op gegeven de discipline hebt aangeleerd om je taken geconcentreerd af te werken. Maar doe dit elke dag – anders zal het niet het optimale effect hebben!

 

Een warme douche ontstresst je! Lees de Bijlesmaatschappij Blog om op de hoogte te blijven en goed te blijven presteren
Een warme douche ontstresst je! Lees de Bijlesmaatschappij Blog om op de hoogte te blijven en goed te blijven presteren.

 

  1. Warme douche!

    Ja, dit werkt echt! Verschillende onderzoekjes en studies tonen aan dat men productiever wordt na een frisse, fijne douche. Blijf niet te lang hangen natuurlijk, ga voor maximaal een kwartier – tenzij je echt even stoom moet afblazen en moet ontspannen, bijvoorbeeld na een lange dag hard werken. Verzorg jezelf goed, check je planning zodat je weet wat je doen moet, zet koffie of thee en je bent klaar om te knallen!

  2. Planning doornemen

Ook dit is een gouden tip; je hersenen en je geest stellen zich in op je planning voor de volgende dag en je bereid jezelf mentaal voor als je even de tijd neemt om bewust je taken voor de volgende dag in je op te nemen. Dit werkt extra goed als je je plannen visualiseert – voor je ziet. Op een gegeven moment zul je onbewust volautomatisch je plannen uitvoeren, dag in dag uit – en dan weet je dat je het goed doet!

Nu je wat handige tips en tools hebt over het daadwerkelijk uitvoeren van je planning, is het tijd om te kijken naar je sociale bezigheden en ontspanning (die twee overlappen elkaar natuurlijk in zekere mate). Wat doe jij aan ontspanning, alleen en met anderen? In principe dien je elke dag tijd in te ruimen om goed tot rust te komen en alles op een rijtje te zetten. Je kunt schrijven over je dag, je kunt stevig gaan sporten en de sauna in en je kunt ook denken aan mediteren – al is het maar 3 minuten per dag. Verder is het verstandig en heel effectief om elke week één keer iets speciaals te gaan doen. Je kunt dan denken aan afspreken met vrienden of familie, thuis of voor de film en/of een etentje, een dag naar een andere stad of een show of museum. Het belangrijkste bij dit alles is wel dat je alle dagelijkse beslommeringen, de stress en je werk, school en studie even helemaal los laat en opzij zet: kom in het moment, en dit is natuurlijk extra chill met je dierbaren, waar je ook mee kan praten over zaken die je bezig houden, zolang je niet vergeet om vooral te relaxen.

Hetzelfde geldt voor tijd voor jezelf, even helemaal alleen: zo leer je ook jezelf kennen. Waar denk je aan, en waarom? Steek tijd in jezelf en blijf jezelf ook ontwikkelen op deze momenten – zolang het ook ontspannend werkt voor jou. Lezen zou je gewoon moeten doen, je kunt ook denken aan een nieuwe hobby – tekenen, schilderen, fotografie, dichten etc. Er is genoeg te doen en genoeg te beleven. Zeker als je jong bent is het belangrijk om te leren om af en toe op jezelf te zijn, zo leer je wat zelfstandigheid is en kom je te weten wat jij echt wilt en wie jij bent. Dit is erg belangrijk voor je ontwikkeling; als je hier geen gewoonte van maakt, zal je planning er uiteindelijk ook onder lijden – en dan ben je weer terug bij af. Denk aan een paar uur per week, tot een dag, helemaal alleen voor jou, om te doen wat jij wilt. Chill, toch?

Leave a Comment