De Twee Dingen Die JIJ Dit Jaar Anders gaat Doen! - De Bijlesmaatschappij Blog - Tips, Adviezen, Artikelen zodat jij Beter kan Presteren op School en Studie en In je Leven!

Misschien heb je net een minder fijn jaartje op school of de studie achter de rug – dat kan gebeuren. Je bent nog jong en je moet het misschien allemaal nog voor jezelf uitpluizen, en in Nederland bestaat er nou eenmaal een gat tussen de middelbare school en het studentenleven. Programma’s om dit op te vangen worden sinds dit jaar pas echt goed opgezet. Of ze resultaat hebben, moeten we uiteraard even afwachten. ik heb echter twee gouden tips voor je die je meteen zullen helpen!

Al met al heb je besloten om het dit jaar anders te doen. Misschien ben je van studie veranderd, misschien van school. Wellicht ben je zelfs verhuisd. Maar als het goed is, heb je ten minste een vaag idee van hoe je dit jaar wél alles onder controle gaat houden, hoe je je punten pakt, en niet te veel tijd besteedt aan (verkeerde) vrienden. En als je dat niet hebt: mattie, serieus? Kies voor jezelf – als je daarvoor bepaalde mensen, gewoontes of plekken achter moet laten – het zij zo. Alles wat en iedereen die je tegenhoudt op wat voor wijze dan ook in jouw groei, is blijkbaar niet goed voor jou en jouw ontwikkeling. Houd dus op zijn minst een gezonde, flinke afstand, en dicteer zélf wat je doet en wanneer je dat doet (en met/voor wie). 

In principe heb je maar twee dingen nodig om élk doel te bereiken in je leven. Uiteraard vertalen deze dingen zich direct of indirect naar discipline, zingeving et cetera. Maar de tips die wij je nu geven zijn twee dingen die jou werkelijk waar direct resultaat zullen brengen – de rest van je leven – en die door de meest succesvolle mensen ter wereld worden gedaan én aangeraden. Ben je er klaar voor?

 

Hoofd leeg, verstand op nul (ijver)

Juist – je moet vanaf nu werken aan het volledig leegmaken van je hoofd. Geen gepieker. Geen stemmen meer in je hoofd. Geen niks. Hoe doe je dat? Simpel: meditatie, sporten, lezen, een hobby, een dagboek. Doe waar jij je prettig bij voelt. Wij raden sowieso aan om minstens twee keer per week intensief, minimaal drie kwartier, te sporten – of dat nou alleen hardlopen is of keihard losgaan in de sportschool, je bent daarna lekker chill, ontspannen en kunt dus op elk gebied méteen beter presteren.

Meditatie betekent niet meteen zweverige muziek en een beetje slaperig in de kleermakerszit op de bang hangen. Het gaat er allereerst om dat je je ademhaling verbetert. Probeer 4-5 keer per dag zeven keer diep in te ademen, en weer diep uit. Focus je volledig op je ademhaling en op hoe je alles loslaat en je hoogstens bewust bent van geluid en geur. Je wordt binnen no-time bewust van al je spanningen, in je lichaam en in je geest. En je leert er boven alles beheerst mee om te gaan – een vaardigheid die je de rest van je leven nodig zal hebben. 

Lezen is een andere favoriet van ons: lezen verbetert je concentratie, ontspant je, vergroot je woordenschat en nog veel meer. Lees dus sowieso elke dag minimaal 10 minuten, en begin met minstens 3 bladzijdes per dag. Laat alles los, en neem de informatie, de tekst ook écht op. Laat je niet inmaken door de goudvis, die inmiddels al een tijdje een betere concentratie schijnt te hebben dan de gemiddelde moderne mens (stomme smartphone!). 

 

De Twee Dingen Die JIJ Dit Jaar Anders gaat Doen! - De Bijlesmaatschappij Blog

Is je hoofd eenmaal leeg, lukt het jou consequent om je volledig te focussen – waar jij je ook echt op concentreren wilt? Leer dan jezelf volledig af te sluiten; sluit jezelf op, zet al je apparaten, telefoons, tablets en dergelijken helemaal uit en werk dan je takenlijst af. Je zult zien dat je twee tot drie keer sneller klaar bent met je huiswerk, studeren of je hobby’s. Als je dit goed genoeg ontwikkelt, kom je op een gegeven moment heel snel in een flow; je let niet op de tijd, je vergeet bijvoorbeeld om te eten, en je gaat volledig op in je werk – met als doel die werk zo goed mogelijk en zo snel mogelijk af te ronden, en je stop NIET tot je dit doel bereikt hebt. Dát is efficiënt knallen op niveau.

 

Eén gouden ochtendroutine

Heb je er ooit stil bij gestaan waarom jij – of anders wel de meeste mensen – er zo veel moeite mee heeft om op te staan en de dag te beginnen? Zou het niet logischer en wenselijker zijn als je er gewoon écht zin in had? Haat je je leven zo erg, dan? Dat is überhaupt natuurlijk al niet bepaald goed of gezond, echter vertelt elke zelfhulp-guru anno 2018 je hetzelfde: wees positief, begin je eigen ding, verzorg je lichaam en geest…en zorg voor een knallende ochtendroutine! Voor gelovigen is dit normaal – en heeft het ook precies het juiste effect. Je vult je geest met positieve energie, de juiste intenties voor de dag en beweegt je hele lichaam (denk ook aan yoga) en je bent helemaal ready to go. Je kunt jouw ochtend helemaal zelf indelen. Wil je je ochtend starten met jouw favoriete Youtuber, een goed boek, nieuwe kennis en vaardigheden of je hobby’s? Wij raden aan om je ochtend in te ruimen om jezelf te ontwikkelen – zowel geestelijk als lichamelijk. Dit betekent dus 15-60 minuten aan beweging en zeker 30 minuten aan (zelf)studie of het ontwikkelen van jezelf op een andere manier, door je hobby en vaardigheden te verbeteren bijvoorbeeld. Idealiter voeg je daar ook zeker 5 minuten aan het volledig leegmaken van je hoofd aan toe. Dit kan dus door te mediteren, door gebed, door het reciteren van voor jou relevante spreuken et cetera – zodat je helemaal vol kracht, nieuwe kennis, vaardigheden en positieve energie jouw dag aan kan vallen! 

 

Waarschuwing: door het toepassen van bovenstaande tips zul je direct resultaat zien en voelen. Schrik er dus niet van als je ineens veel productiever, slimmer, fitter én leuker bent. You can thank us later. Of nu, door deze waardevolle informatie met anderen te delen. Go!

Leave a Comment