Iedereen ervaart de middelbare school op een andere wijze. De ene persoon heeft het wat lastiger dan de ander. Zo zijn er mensen die hun oog laten vallen op een natuurprofiel en zo zijn er mensen die de keuze maken om een maatschappijprofiel te volgen. Iedere persoon heeft zijn talenten, blijkt maar weer.
Even snel iets over mezelf. Ik studeer nu, met veel plezier, Rechtsgeleerdheid op Maastricht University en ben druk aan het voorbereiden voor het volgende blok. Op het middelbaar onderwijs heb ik zelf een maatschappijprofiel gevolgd. Makkelijke keuze, want dit paste bij mijn interesses. Dit is dan ook ontzettend goed bevallen. Zo volgde ik onder andere de vakken: maatschappijwetenschappen, management & organisatie, economie en Duits. Ik heb hele leuke jaren beleefd op de middelbare school en wens jullie deze ook allemaal toe!
Nu jullie iets van mijn middelbare schooltijd weten, is het tijd om even ‘to the point’ te komen, zoals dat zo mooi genoemd wordt. Gedurende mijn vierde jaar op het vwo deden wij een onderzoek, voor het vak maatschappijwetenschappen, naar de ervaringen van mensen op onze school. We gingen zoveel mogelijk mensen af: jong en oud, in de stad en in een dorp, huidige leerlingen en ook oud-leerlingen, ga zo maar door. Zo zijn wij tot de conclusie gekomen dat iedereen echt zijn middelbare school anders beleeft. De verhalen verschilden van: “Eitje” tot “Ik zie door de bomen het bos niet meer”. Gezamenlijk hebben we onze resultaten van het onderzoek aangekaard bij de leraar en hebben we deze gepresenteerd voor de klas.
Een jaar later deden wij een vervolgonderzoek, voor hetzelfde vak, naar de invloed van bijscholing op de leerlingen, die zoals ze aangaven door de bomen het bos niet meer te kunnen zien. Gedurende dit jaar heb ik zelf ook bijscholing gegeven aan leerlingen, dus ik had wel een idee wat uit het onderzoek zou komen. Na zoveel mogelijk enquêtes afgenomen te hebben, presenteerden we onze resultaten weer aan de leraar. Samen met de docent zijn we toen de resultaten nagelopen. Wat bleek, de leerlingen die bijscholing kregen, gaven andere antwoorden dan bij de enquêtes van het jaar ervoor. Een groot gedeelte van deze groep gaf aan minder stress te voelen voor een toets of examen en minder moeite te hebben met de wekelijkse portie huiswerkopdrachten.
Naar deze resultaten streven wij bij de Bijlesmaatschappij. Wij willen je helpen om jou je middelbare schooltijd zo goed mogelijk te doorlopen. Bij de Bijlesmaatschappij willen we dat iedere leerling de cijfers haalt die hij of zij wil en daarbij nog een leuke tijd heeft op het middelbare onderwijs.
Ik sta zelf honderd procent achter de Bijlesmaatschappij en bijscholing in het algemeen. Ik hoop dat jullie hier ook positief tegenaan kijken. Dus heb jij problemen met vakken op het middelbaar onderwijs en denk jij dat bijscholing je kan helpen? Laat het ons weten en dan helpen wij je naar dat felbegeerde papiertje en een prachtige vervolgstudie aan het eind van de rit!

Help jezelf door de bomen het bos weer te zien!

 

Ruben Maas

Leave a Comment