Stress is voor velen een bekend verschijnsel gedurende de toetsweek. Door te sporten kun je stress verminderen, dan wel voorkomen. Je zult wel denken: ik kan mijn tijd beter gebruiken voor het studeren. Dit heb je mis. Studeren doe je om uiteindelijk goed voorbereid een toets te kunnen maken en zo de kans op een goed cijfer te vergroten. Door sporten te combineren met het studeren vergroot je deze kans.

Effecten van sporten op je hersenen

Door het sporten maak je nieuwe hersencellen aan, deze zijn ook nog eens effectiever. Doordat je sport combineert samen met het studeren zal je opmerken dat je de lesstof beter begrijpt en dat je na het sporten hetgeen je hebt geleerd vóór het sporten beter hebt onthouden, waardoor al het memoriseren van de begrippen niet voor niets is geweest. Om te profiteren van de gunstige effecten van het sporten op je schoolresultaten is het belangrijk om voor het studeren te gaan sporten. Als je ervoor kiest om na het studeren te gaan sporten kun je niet profiteren van je verbeterde hersencapaciteit tijdens het leren.

Het negatieve effect van stress

Stress blokkeert de bloedtoevoer naar de hersenen waardoor je niet meer helder kunt nadenken. Stress zorgt dus ook voor een verminderde concentratie. Dit verklaart ook waarom sommigen een black-out ervaren en tijdens het maken van een toets plotseling alles vergeten wat zij hebben gestudeerd. Dit wil je natuurlijk niet tijdens de toetsweek ervaren. Sporten haalt positieve gedachten naar boven en vernietigt negatieve gedachten én stress. Doordat sporten stress vermindert is sporten gedurende de toetsweek aan te raden. Door voor een toets te gaan sporten zal je met positieve gedachten een toets ingaan, waardoor je ook een beter resultaat zult behalen.

 

Sport zorgt voor betere schoolresultaten en betere prestaties in het leven over het algemeen!
Sport zorgt voor betere schoolresultaten en betere prestaties in het leven over het algemeen!

 

Een tip: iets wat ik zelf altijd doe als ik stress heb is één dag voor het maken van een toets even intens sporten, zo kun je al je negatieve energie kwijt.

Plannen

Plan je sporttijd zo in dat het past in je planning die je hebt gemaakt voor het studeren voor de toetsweek. Belangrijk is dat je hierbij rekening houdt met hetgeen wat voor jou persoonlijk werkt. Sport je in de middag, dan kan het zo zijn dat je na het sporten in de avond spierpijn hebt of simpelweg geen zin hebt om te leren, omdat je te moe bent van het sporten. Plan dan je studeertijd zo in dat je na het sporten niet veel meer hoeft te studeren, dit kun je bijvoorbeeld doen door in de ochtend te studeren. Echter voel ik me na het sporten veel beter en ik ben dan zelden moe. Dus ik plan mijn studeertijd in na het sporten. Het is dus heel persoonlijk en hangt af van jouw persoonlijke voorkeur.

Een tip: als je vaak moe bent na het sporten kan het zo zijn dat je te intens hebt gesport. Doe dan iets wat minder intens is, zoals 10 minuutjes fietsen of een stukje wandelen – want ik raad het je toch aan om na het sporten te studeren zodat je optimaal kunt profiteren van alle positieve voordelen!

 

Door onze bijlesdocent Mauwia.

Leave a Comment