The Morning Miracle - lezen! - De Bijlesmaatschappij Blog houdt je op de hoogte, na school en bijles!

Ben jij met het verkeerde been uit bed gestapt? Een veel voorkomende uitspraak die mensen met een slecht humeur vaak te horen krijgen. Het geeft enigszins de indruk dat de manier waarop we wakker worden van invloed is op het verloop van de rest van de dag. Veel worden er te laat wakker waardoor ze hun dag beginnen met haasten. Ik was er een van en ik weet heel goed hoeveel stress dat met zich meebrengt. Door de ochtend op een rustige manier te beginnen, met tijd voor jezelf, zal de ochtend het leukste onderdeel van de dag worden.

Als we onze ochtend routine kunnen verbeteren, betekent dit dat we onze dagen en daarmee ook onze leven kunnen verbeteren. Een goed boek hierover is ‘The Miracle Morning’ geschreven door Hal Elrod. Een citaat uit het boek luidt als volgt: ‘’If you want to live a life on your own terms, you have to change the way you think about it. To change how you think about life; look at how you wake up.’’ De manier waarop we wakker worden is dus heel bepalend voor het verloop van de dag.
In het boek beschrijft hij zes onderdelen die uitgevoerd dienen te worden om deze miracle morning te ervaren. Deze onderdelen zijn vooral gericht op de ontwikkeling van jezelf als persoon. Het is eigenlijk een soort tijd voor jezelf waardoor je zelf ook kan groeien.

Hij beschrijft dus zes onderdelen die je in de ochtend kunt verrichten om dit te bereiken. Het eerste onderdeel dat hij beschrijft is stilte. Dit kan in de vorm van meditatie of gebed. Hiervoor hoef je niet religieus te zijn. Je kan ook invulling geven aan deze stilte door tien dingen te bedenken waar je dankbaar voor bent. Het is aangetoond dat dankbaarheid en rust leiden tot een positieve houding.

Het tweede en derde onderdeel zijn affirmaties en visualisatie. Affirmaties noemt hij ‘instrumenten van de geest/het verstand’. Een affirmatie kan bijvoorbeeld zijn ‘’vandaag zal ik mijn dag positief doorbrengen’’. Het lijkt heel raar om tegen jezelf zulke uitspraken te doen, maar de positiviteit naar jezelf toe zal je houding veranderen. Een ander voorbeeld is dat je de avond ervoor jezelf voorhoudt dat je de volgende dag uitgerust wakker wordt. Er zit zo een groot verschil dan als je gaat slapen met de gedachte dat je toch moe wakker wordt. Ik geloofde dit zelf eerst ook niet, tot ik het ging uitproberen. Het derde onderdeel lijkt hier een beetje op, want ook dit noemt hij als een instrument van het verstand. Bij visualisatie beeld je eigenlijk de planning van de dag in. Omdat je hiermee ongeveer een beeld cureert van wat je zal doen, ben je er ook beter op voorbereidt.

Het vierde onderdeel is sporten. Het is wetenschappelijk bewezen dat sporten in de ochtend zorgt voor het beter functioneren van de hersens. Daarnaast zal het ook jouw stemming en energielevel verbeteren. Ben je niet zo een sporter? Buiten wandelen in de ochtend met het gefluit van vogeltjes op de achtergrond zal ook wonderen doen.

Onderdeel nummer vijf is lezen. Nee, je hoeft niet een heel boek uit te lezen in een ochtend. Tien pagina’s zijn ook genoeg. Door in de ochtend iets te lezen (of luisteren) waar jij inspiratie uithaalt zal het haast onmogelijk zijn dat je die dag nog chagrijnig wordt!

En het laatste onderdeel is schrijven. Vaak zit ons hoofd vol met verschillende gedachtes. Door in de ochtend deze gedachtes uit te schrijven, ontstaat er ook meer rust in je hoofd. Daarnaast krijg je ook een beter overzicht van de gedachtes die jou bezig houden.

Ben je geen ochtend persoon? Doe het dan rustig aan en begin met eerst maar een onderdeel in te voegen in jouw ochtend routine. Als je dit eigen hebt gemaakt kan je een nieuw onderdeel kiezen.

 

Door Fatjona.

Leave a Comment