Bas geeft scheikunde, Engels en biologie
Bas geeft scheikunde, Engels en biologie
Onze docent Bas Gerritsen

Mijn naam is Bas Gerritsen ben 25 jaar oud, ben woonachtig in Enschede, waar ik een student ben aan Saxion University in Enschede waar ik de studie route Crime Science van de Chemie volg. De hoofdvakken op deze studie zijn Chemie en Biologie, daarnaast komen ook natuurkunde, wiskunde, recht en criminologie aan bod. Het eerste semester van dit jaar heb ik een minor gevolgd met de vakken kanker biologie, infectieziekte, erfelijke ziekte, moleculaire biologie en pathofysiologie. Het 2e semester ben ik begonnen met een living technologie project waarbij mijn onderwerp gaat over het verwijderen van medical traces uit waste water.
De vakken waar ik bijles in wil geven zijn vooral scheikunde, biologie en engels. Daarnaast kan ik ook bijles geven in de vakken wiskunde A, en de vakken natuurkunde en wiskunde op VMBO niveau.
Waarom ik graag bijles wil geven is omdat ik daar veel van zou leren. Ik zou later graag in het onderwijs willen werken en dan zou dit een goede oefening zijn voor later. Daarnaast is voor mij de beste manier van leren het iemand anders uitleggen, dit is daarom ook een van mijn manieren om bijles te geven. Mijn doel van bijles is dan ook zorgen dat een bijles student aan het einde van de lessen mij de stof uit kan leggen wat hij/zij eerst niet snapte. Maar dit is natuurlijk aan het einde. Bij de eerste les moet de student mij vertellen welke stof hij of zij niet snapt, en laat mij de boeken inlezen, zodat ik weet welke stof er precies uitgelegd moet worden. Dan ga ik het in mijn eigen woorden uitleggen. Ik zou de student aan het einde van de les huiswerk geven voor de aankomende les. Deze opdrachten moeten in eigen tijd gemaakt worden waarna bij wij samen bij de volgende les er samen naar gaan kijken. De opdrachten die niet gesnapt worden gaan wij dan samen proberen op te lossen.
Dat is het gedeelte over mijn manier van bijles, en nu volgt er een stuk over mijn ideeën over het onderwijs van tegenwoordig.
Toen ik zelf naar het voortgezet onderwijs ging begon ik met VMBO-T, hier ben ik zonder al te veel moeite doorheen gefietst en ben daarna meteen de HAVO gaan doen. Een van de “fouten” in het voortgezet onderwijs in mijn opzicht is dat de leerlingen alle vakken op hetzelfde niveau krijgen. Veel leerlingen, net zoals ik, hebben een aantal vakken waar ze heel goed in zijn en andere vakken waar ze minder goed in zijn. Om de leerlingen meer uitdaging te geven in vakken die ze goed kunnen zouden ze die vakken op een hoger niveau kunnen volgen. Hierdoor krijgen leerlingen eerder het idee waar ze goed in zijn, en leerlingen die het gevoel hebben dat ze ergens goed in zijn zullen beter in hun vel zitten en worden waarschijnlijk meer gestimuleerd om ook hun andere vakken beter te doen. Het idee is dat leerlingen dus al veel eerder een idee krijgen waar ze later in verder moeten gaan.

 

Bas Gerritsen

Leave a Comment