Last van een taalachterstand? Wij zijn gespecialiseerd in het wegwerken van een taalachterstand?

Volgens een recent onderzoek van RTL Nieuws Buurtfacts blijkt dat scholen met een geloofsovertuiging beter scoren op de centrale eindtoets. Boven aan de lijst staan islamitische scholen met een 7.37 gemiddeld, gevolgd door reformatorische scholen die een 7.17 scoren. Tegenover religieuze scholen staan de openbare scholen. Volgens het onderzoek scoren deze scholen een 6.9 gemiddeld. Naast de centrale eindtoets zijn ook andere onderdelen zoals het aantal zittenblijvers, schooladviezen, het personeel, leerlingenprognoses en de financiële situatie in de beoordeling meegenomen. Door Fatjona.

 

Ondanks dat islamitische scholen gemiddeld hoger scoren, zijn er toch veel discussies ontstaan omtrent deze scholen. Een kritiekpunt dat vaak genoemd wordt is dat er een taalachterstand wordt geconstateerd bij deze leerlingen. In het bericht van RTL waarin de gemiddelde scores van scholen worden beschreven is er ook een filmpje geplaatst. De titel van dit filmpje is ‘een van de beste scholen in Nederland’. Dit is de islamitische basisschool El Habib. Mehmet, een leerling van deze basisschool, leidt de cameraploeg rond. Hij heeft een Limburgs accent, maar is verder goed en duidelijk te verstaan. Toch is elk woord dat hij uitspreekt ondertiteld. Je zou denken dat dit door het Limburgs accent is gedaan. Wie weet verstaan ze hem in het noorden van het land minder goed. Gelukkig heeft RTL ook ander video’s in regio Limburg. Waarschijnlijk zullen deze dan ook ondertiteld zijn. In dit filmpje spreken meerdere autochtone Nederlanders met een Limburgs accent. Wat blijkt, in dit filmpje is er helemaal géén ondertiteling!

Ik wil niet rond gissen naar de intentie van RTL. Maar precies door dit soort voorvallen wordt het stigma ‘taalachterstand op islamitische scholen’ in stand gehouden Zorgwekkend is dat RTL dit doet door op het onderbewustzijn van mensen in te spelen. Dit wordt op zo een indirecte manier gedaan, dat je het haast niet realiseert en er niet stil bij staat. De eerste twee keer dat ik het filmpje bekeek, zat ik automatisch mee te lezen met de ondertiteling. Alsof Mehmet niet te verstaan was. Alsof het normaal is dat een goed sprekende Nederlander ondertiteld wordt. Pas de derde keer werd ik me bewust dat het onnodig (!) ondertiteld wordt.
Maar is een eventuele taalachterstand op islamitische scholen per se een achterstand die ontstaat door de islamitische fundering van deze scholen? Dit is wat critici beweren. En wellicht is dit ook wat RTL probeert over te brengen door het ondertitelen van Mehmet.

Een taalachterstand ontstaat door verschillende factoren. Er zijn twee grote factoren die van invloed zijn geweest op mijn taalachterstand. De eerste factor is de achtergrond van een kind. Als een kind in het buitenland geboren is of migrantenouders heeft die zelf niet zo goed Nederlands spreken, dan ontwikkelt het kind een taalachterstand. Dit is óók mijn achtergrond.
De tweede factor is de manier waarop een school op een taalachterstand inspeelt. Ik zat op een christelijke basisschool waar ik alleen les kreeg van autochtone Nederlanders. Pas op de middelbare school kreeg ik te horen dat ik een taalachterstand had. Ik had voor een lange periode extra lessen Nederlands nodig. Ook deze middelbare school was christelijk gefundeerd.

Terwijl de basisschool bekend was met mijn migrantenachtergrond, speelde ze hier niet op in. Ondanks dat ik niet op een islamitische school had gezeten, werd mijn taalachterstand gewoon in stand gehouden. De middelbare school echter bood me twee jaar lang extra lessen Nederlands aan.

Twee christelijke gefundeerde scholen, maar toch twee verschillende resultaten. Zou het probleem dan liggen bij de aanpak en het curriculum van een school in plaats van de religieuze achtergrond? Ondanks dat ik les kreeg van juf Petra, had ik er toch een taalachterstand aan overgehouden. Had ik op de islamitische school van Mehmet gezeten, dan werd mijn taalachterstand wellicht wel op tijd verholpen. Misschien moeten we daarom ook het onderwijs gewoon beoordelen op wat het is: onderwijs.

 

Leave a Comment